SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar

iMAN BAHSİ

<< 94 >>

DEVAM: 40- ALLAH'A HİÇBİR ŞEY'İ ORTAK KOŞMAKSIZIN ÖLEN CENNET'E GİRER, MÜŞRİK OLARAK ÖLEN DE CEHENNEME GİRER BABI

 

153 - (94) وحدثنا محمد بن المثنى وابن بشار. قال ابن المثنى: حدثنا محمد بن جعفر. حدثنا شعبة، عن واصل الأحدب، عن المعرور بن سويد، قال: سمعت أبا ذر يحدث عن النبي صلى الله عليه وسلم؛ أنه قال: "أتاني جبريل عليه السلام. فبشرني أنه من مات من أمتك لا يشرك بالله شيئا دخل الجنة. قلت: وإن زنى وإن سرق؟ قال: وإن زنى وإن سرق"

 

[:-268-:] Bize Muhammed b. el-Müsenna ve İbn Beşşar tahdis etti. İbnu'l-Müsenna dedi ki: Bize Muhammed b. Cafer tahdis etti. Bize Şube, Vasıl el-Ahdeb'den tahdis etti. O el-Ma'rur b. Suveyd'den şöyle dediğini nakletti: Ebu Zerr'i, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den şöyle buyurdu diye tahdis ederken dinledim:

 

"Cebrail (aleyhisselam) bana geldi ve ümmetimden Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmaksızın ölen bir kimse cennete girer diye müjde verdi. Ben: ''Zina da etse, hırsızlık da etse de mi dedim. O: Zina da etse, hırsızlık da etse dedi. "

 

Diğer tahric: Buhari, 1180, 7lH9 -muhlasar olarak-; Tuhfetu'l-Eşraf, 11982

 

 

154 - (94) حدثني زهير بن حرب وأحمد بن خراش، قالا: حدثنا عبدالصمد بن عبدالوارث. حدثنا أبي، قال: حدثني حسين المعلم، عن ابن بريدة؛ أن يحيى بن يعمر حدثه؛ أن أبا الأسود الدؤلي حدثه؛ أن أبا ذر حدثه قال:

 أتيت النبي صلى الله عليه وسلم وهو نائم. عليه ثوب أبيض. ثم أتيته فإذا هو نائم. ثم أتيته وقد استيقظ. فجلست إليه. فقال: "ما من عبد قال: لا إله إلا الله ثم مات على ذلك إلا دخل الجنة" قلت: وإن زنى وإن سرق؟ قال: "وإن زنى وإن سرق " قلت: وإن زنى وإن سرق؟ قال: "وإن زنى وإن سرق" ثلاثا. ثم قال في الرابعة "على رغم أنف أبي ذر" قال، فخرج أبو ذر وهو يقول: وإن رغم أنف أبي ذر.

 

[:-269-:] Bana Zuheyr b. Harb ve Ahmed b. Hiraş tahdis edip dediler ki: Bize Abdussamed b. Abdulvaris tahdis etti. Bize babam tahdis etti. Bana Huseyn el-Muallim, İbn Bureyde'den tahdis ettiğine göre Yahya b. Ya'mer kendisine şunu tahdis etti: Ebu'l-Esved ed-Dill'nin kendisine tahdis ettiğine göre Ebu Zerr kendisine tahdis edip dedi ki:

 

Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına gittim, uyuyordu. Üzerinde beyaz bir elbise vardı, sonra (tekrar) yanına gittim, onun uyumakta olduğunu gördüm. Sonra onun yanına gittiğimde uyanmıştı. Yanına oturdum, şöyle buyurdu: "La ilahe illallah deyip de sonra bu hal üzere ölen her bir kul mutlaka cennete girer. "

 

Ben: Zina da etse, hırsızlık da etse de mi, dedim. O: "Zina da etse, hırsızlık da etse" buyurdu.

Ben: Zina da etse, hırsızlık da etse de mi, dedim. O: "Zina da etse, hırsızlık da etse" buyurdu.

 

(Bu konuşmamız) üç defa tekrardan sonra dördüncüsünde: "Ebu Zerr'in burnu yere sürtünse dahi" buyurdu.

 

(Ebu'l-Esved) dedi ki: Bunun üzerine Ebu Zerr: Ebu Zerr'in burnu yere sürtünse dahi, diyerek dışarı çıktı.

 

Diğer tahric: Buhari, 5489; Tuhfetu'I-Eşraf, 11930

 

 

264 – 269 HADİSLER İÇİN

NEVEVİ ŞERHİ İÇİN TIKLA

 

DAVUDOĞLU

AÇIKLAMA: Bu hadisleri imam Buhari Cenaiz, Tevhid, Bed'ül-Halk, İsti'zan ve Rikaak bahislerinde ve Nesaî de tahriç ettiği gibi, Ebu Davud ile Tirmizi dahî rivayet etmişlerdir. Tirmizi: «bu hadis hasen sahihtir» demiştir. Müslim onu zekat bahsinde de rivayet etmiştir.

 

Bu babda Hz. Ebu'd-Derda' (Radiyallhu anh)'dan da bir hadis vardır. Mezkur hadisi Müsedded b. Müserhed Müsned'inde şu lafızlarla rivayet eder: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Eğer bir kimse Allahdan başka ilah olmadığına şehadet getirir de Allaha hiç bir şeyi şerik koşmayarak ölürse cennete girer yahud cehennema girmez.» buyurdu. Ben: Zina etse de hırsızlık yapsa da (öyîel mi? dedim. Nebi {Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Evet, zina etse de hırsızlık yapsa da Ebu*d-Derda pailssada (Öyle)» buyurdular.

 

Ayni hadisi iman Ahmed b. Hanbel'den Müsned'inde rivayet etmiştir.

 

Hz. Cibril'in Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e buradaki gelişi rü'ya halinde olmuştur. Nitekim Ebu'l-Esved rivayetinde Ebu Zerr (Radiyallahu anh) 'in Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Üzerinde beyaz bir elbise olduğu halde uyuyordu» demesi buna delildir.

 

Resulullah (Sallamahu Aleyhi ve Sellem)'in ümmeti: ümmet-i icabet ve ümmeti da'vet isimleriy iki kısma ayrıldığına göre buradaki ümmetten murad: ümmet-i icabet yani ona iman edenlerdir. Maamafih ümmet-i da­vetin kasdediîmiş elması da muhtemeldir. Çünkü iman ettikten sonra onlar da ümmet-i icabet'ten olurlar.

 

Müşrik olmayarak ölen, ümmetin cennete gireceği haberi Hz. Ebu Zerr'in son derece merakını mucîb olmuş; meğer imanını kurtarabilenlere Allah'ın ne büyük rahmeti varmış diye şaşarak :

 

«Zina etse de hırsızlık yapsa da (Öyle mi?)» demiştir. Anlaşılan Hz. Ebu Zerr'in o anda hatırına: «Zanî zina ederken mü'mîn olarak zina etmez...» hadisi gelmiş; onun için bu müjdeyi yadırgamiştır. Ebu Zerr (Radiyallahu anh) adeta, şöyle demiş gibidir: zina etmeyen ve hırsızlık yapmayan için bir diyeceğim yok. Ama zina etse de hırsızlık yapsa da yine cennete girecek mi? Resulullah (Sallamahu Aleyhi ve Sellem) Hz. Ebu Zerr'in pek büyük gördüğü bu işi isbat sadedinde Evet, zina etse de, hırsızlık yapsada (yine cennete girecek) buyurarak cevaplandırmıştır.

 

Büyük günahların yalnız bu iki nev'ini zikretmesi: bir hak ya Allah'a yahud kullarına aid olduğu içindir. Bunlardan zina ile Allah Teala'nın hakkına' hırsızlıkla da kulların haklarına işaret buyurmuştur. Hatta zina evli bir kadınla yapılırsa onunla hem Allah hakkı hem de kul hakkı temsil edilebilir. Çünkü böyle bir zina ile kocanın da hakkı yenmiş olur.

 

Vakıa şeriat kaidelerine göre sırf imanla ölmek kul haklarım ıskat etmez ama Resulullah (Sallamahu Aleyhi ve Sellem) 'in bu cevabı o kaideleri bozmaz. Zira kul haklarının ölümle sakıt olmamasından Allahın onları tekeffül etmemesi lazım gelmez. Nebi (Sallamahu Aleyhi ve Sellem) 'in Hz. Ebu Zerr'in bu işe imkansız nazar ile bakmasını reddetmesi işte bundandır.

 

Yahud «Zina etse de, hırsızlık yapsa da cennete girer» sözünden murad: netice itibariyle cennete girer demektir. Bu da ya doğrudan doğruya yahud günahına göre hak ettiği azabı çektikden sonra olur. Binaenaleyh bazılarının Ebu Zerr hadisi hakkında ileri geri söz ederek : »Ebu Zerr hadisi bazı cahillerin kendisine i'timad ederek günah irtikabına cesaret göstermelerine sebeb olan ümid bahş hadislerdendir.» şeklinde nıütaleada bulunmaları yersizdir. Çünkü görüldüğü veçhile hadisden murad, zahirî ma'nası değildir.

 

(rağime) fi'ili, toprak ma'nasma gelen (rağmen) dan alınmıştır. Bu ta'bir, zelîl ve hakir olsun ma'nasında kullanılır. Bazılarına göre ise «hoşlanmasa da» ma'nasma gelir. Buharî'nin rivayetinde: «Ebu Zerr bu hadisi rivayet ettikçe daima : «Ebu Zerr patiasa da, derdi» Kaydı vardır.

 

Resulullah (Sallamahu Aleyhi ve Sellem)'in Hz. Ebu Zerr'e bunu söylemesi, zanî ile hırsızın affını ihtimalden uzak gördüğü içindir. Ebu Zerr' (Radiyallahu anh) hakîkatde bu afva karşı değildi. Ancak günahdan ve onu işleyenlerden son derece nefret ettiği için hürmeti ayaklar altına alan zanî ile hırsızın affolunmalarını pek büyük bir hadise telakkî etmiş ve şaşmıştı.

 

Bu sayfanın devamı niteliğinde olan sayfa’yı da okumanızı şiddetle tavsiye ederim!

O sayfa’ya erişmek için buraya tıklayın